Advertisement
   Doorzoek de site
   
1: Home2: gynaecologe & prof3: Politica4: Auteur5: ICRH6: Marleen7: Agenda8: Contact9: Nieuwsbrief

Fout dieet tijdens zwangerschap kan IQ van baby verlagen Afdrukken E-mail
21/01/2011
vettig_eten_-_web.jpgAanstaande moeders die diëten tijdens de zwangerschap brengen de gezondheid van hun baby in gevaar. Dat zeggen Amerikaanse wetenschappers.  'Bij ons is de voedingswaarde van het meeste eten nog redelijk goed', vindt gynaecoloog Marleen Temmerman. 'Maar ik kan me voorstellen dat in de VS, waar een groot deel van de bevolking op junkfood leeft, deze resultaten wel inslaan. Lees het artikel in Het Nieuwsblad. Bookmark and Share  

De resultaten van het onderzoek tonen dat een lager IQ en latere gedragsproblemen maar twee van de mogelijke gevolgen zijn als je de inname van essentiële voedingsstoffen en calorieën tijdens de eerste helft van de zwangerschap vermindert.

Al werd de studie uitgevoerd bij dieren - bavianen - toch zeggen de onderzoekers dat de resultaten wellicht ook opgaan voor vrouwen als zij niet gezond eten of onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.

De studie werd deze week gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences en werd uitgevoerd door wetenschappers van onder andere de University of Texas Health Science Center in San Antonio, een van de meest prestigieuze wetenschapsuniversiteiten in de VS.

'Op de degelijkheid van dit onderzoek valt niks af te dingen', reageert Marleen Temmerman, professor in de verloskunde aan de universiteit Gent. 'Maar in feite bevestigt het wat wij al lang weten én vertellen: dat een goed voedingspatroon belangrijk is voor de neurologische ontwikkeling van een foetus.'

Volgens Temmerman kan dat zelfs een dieet zijn. 'Op voorwaarde dat het niet te eenzijdig is. Als je als vrouw voldoende eiwitten, vetten, fruit, groenten, koolhydraten en vitaminen binnenkrijgt, kan je niks kwaad doen.'

Junkfood

Vroegere studies gaven al aan dat echt strenge diëten of hongersnood een foetus kunnen beschadigen. Wat nieuw is aan deze studie, is dat de onderzoekers het effect van gematigde diëten bekeken. Typisch voor vrouwen uit westerse landen dus.

'Bij ons is de voedingswaarde van het meeste eten nog redelijk goed', vindt Temmerman. 'Maar ik kan me voorstellen dat in de VS, waar een groot deel van de bevolking op junkfood leeft, deze resultaten wel inslaan. Weinig mensen daar beseffen dat een hamburger qua voedingswaarde bijna nul is. Daar zitten zelfs amper eiwitten in.'

Bron: Kaatje De Coninck, Het Nieuwsblad, 19 januari 2011

< Vorige   Volgende >



Bookmark and Share

1: Home / 2: gynaecologe & prof / 3: Politica / 4: Auteur / 5: ICRH / 6: Marleen / 7: Agenda / 8: Contact / 9: Nieuwsbrief